System Comarch ERP Optima, dedykowany dla małych i średnich firm różnych branż, jest najchętniej wybieranym oprogramowaniem wśród doradców podatkowych i biur rachunkowych, głównie dzięki wbudowanym rozwiązaniom.
W ostatnich wersjach wprowadzono szereg zmian podnoszących wydajność programu. Zautomatyzowano wysyłkę faktur pocztą e-mail, co pozwala na automatyczne wysyłanie faktur sprzedaży, które zostały dodane w programie, ale nie wysłano ich wcześniej za pomocą skrzynki pocztowej w module CRM.
Nowością są też dwa nowe moduły: sztuczna inteligencja I robotyzacja. Automatyzują pracę systemu, ponieważ zawierają elementy sztucznej inteligencji. Wykorzystując je znacznie przyśpieszamy pracę programu. Mogą być używane do obsługi procesów typu:
- weryfikacja statusu VAT kontrahenta,
- automatyczna windykacja należności,
- automatyczna wymiana danych z bankami,
- automatyczne wprowadzanie faktur z wykorzystaniem technologii OCR.
System został niedawno uzupełniony o aktualizacje związane ze zmianami przepisów podatkowych. Możliwe jest teraz naliczanie deklaracji: VAT-8(11), VAT-9M(10) na nowych formularzach obowiązujących za okres rozliczeniowy od października zeszłego roku. Wprowadzona została też opcja uzupełnienia kodu JPK_V7.
Inną nową funkcjonalnością systemu jest możliwość:
- pobierania rachunków bankowych kontrahentów z wykazu podatników VAT,
- kopiowania ustawień z innej firmy podczas tworzenia nowej bazy firmowej,
- dodawanie wzorcowych schematów księgowych.
Z poziomu rejestru VAT istnieje już możliwość:
- seryjnego dodawania pojedynczych dokumentów wewnętrznych,
- zmian formy i terminu płatności,
- zmiany podmiotu/ płatnika
- seryjnej aktualizacji danych podmiotu oraz zmian stawki VAT przy zmianie kategorii.
Natomiast w obszarze kadrowo-płacowym pojawiła się opcja kontroli limitu urlopu ojcowskiego.